Opinión

El río Eo y el río Masma, frontera con Asturias

“O Eo nasce no monte Cadebo, e vai ao pé da serra de Meira, regando os vales de Pedroso e Valeiras e terra de Miranda, indo dar á ría de Ribadeo, formando lindeiro dende a confluencia do Trabada, antre o partido de Ribadeo e Asturias. Os afluentes son todos pequenos agás o Rodil, que nasce perto de Vilardongo e descrebe unha gran curva cara ó Norde, no partido de Fonsagrada, recibindo moitos regueiros. O Martín, en Fonsagrada, e o Riotorto e máis o Trabada, en Ribadeo, son de pouca importancia. O Masma, do outro lado da serra da Cadeiro, é o primeiro río inteiramente galego que atopamos. Nasce na Pena de Xistral e vai de Oeste a Este ao pé dos montes de Infesta, torcendo logo pra buscar a ría de Foz, onde verte. Perto da Ponte Cázolgas, e perto de Vilanova de Lourenzà, que rega o val diste nome, vindo de Santa María Maior, na serra de Lourenzà e recollendo moitos regatos. Afluentes do Masma son tamén os ríos de Picos, Ruzos e Sinto que rega as terras de Mondoñedo”, leemos en las inolvidables páginas de Os ríos galegos –ediciones “’Castrelos’, Vigo, abril de 1977, “no cabodano do pasamento do Mestre”–, escritas por el inconmensurable y polifacético ourensano, el escritor Don Ramón Otero Pedrayo.
El río Eo y el río Masma, frontera con Asturias

Hete aquí que la frontera natural de Galicia con Asturias exhibe nombre de río: Eo. Nace en la Tierra Gallega, por donde fluye la mayor parte de su curso; y en la parte postrera marca el límite nororiental del territorio galaico. Desde luego, es el río más “salmonero” de Galicia, cuya característica es discurrir por una suave pendiente. Nace en Padreda, a 780 metros de altitud. Con un recorrido de 79 quilómetros, su cuenca es de 930 quilómetros cuadrados. Drena los municipios de Baleira, Fonsagrada, Pol, Ribeira de Piquín, Meira, A Pastoriza, A Pontenova, Riotorto, Trabada y Ribadeo.

La cabecera del río Eo tiene su asiento en las laderas de la sierra de Vaqueriza y del Miradoiro, por un lado; y la sierra de Pozo, por otro. Formado por la fusión de dos “regatos” –el Caudal y el Arroyo de Masqueiros–, al fin unidos en la parroquia de Santa María de Fonteo, en el ‘concello’ lucense de Baleira. Porque, en efecto, el Eo no posee una forma “dendrítica”, esto es, ramificada. ¿Cuál es el afluente más señalado de la cuenca del Eo? El Rodil, el cual se une al principal en Santa Comba, procedente de la sierra de Invernal y que baña las tierras de A Fonsagrada. El segundo de los mayores tributarios del río Eo es el Turia, que tiene su origen en el municipio asturiano de Taramundi.

He aquí cómo el tramo final está constituido por una sucesión de meandros, hasta alcanzar la ría de Ribadeo, donde desemboca. En idéntico accidente geográfico –ya muy próximo al punto de engarce del Eo con el Cantábrico– asimismo desemboca el río Suarón, el cual procede de tierras del Principado de Asturias. Hay dos localidades que caracterizan la ría fronteriza entre ambas Comunidades Autónomas: Ribadeo, en Galicia y Castropol en Asturias.

El río Masma nace en la ladera oriental de la sierra de O Xistral, a 900 metros de altitud. Fluye al pie de Mondoñedo y desemboca en la ría de Foz. ¡Fiestas del “San Lucas” en Mondoñedo y de las “Habas” en Lourenzá!